Thursday, 20 September 2012

Sepanjang Jalan Kenangan


Sengaja aku datang ke kotamu
Lama nian tidak bertemu
Ingin diriku mengulang kembali
Berjalan jalan bagai tahun lalu


Sepanjang Jalan Kenangan....
Kita Slalu Bergandeng Tangan

Zaman kanak-kanak dan persekolahan  di daerah2 utara semenanjung
Bandar Baharu Kedah /Parit Buntar Perak / Nibung Tebal Pulau Pinang

Mengaji quran dengan arwah tok ngah (al fatihah) ....ada sesuatu disepanjang perjalanan ke sana ......

Zero point, Ulop @Toi, panjat pokok....mandi sungai...tungu durian @kebun tokwan...buah tampoi,

SRK Methodist - SMM (ACS)- Terapung, Cathay, Capitol, Jam Besaq, Pasar Malam,Pengakap 01 Kerian, Laksa Ah Chong....stesyen keretapi laluan short cut ke sekolah....

Cari buluh....camping...hoki..netball..softball....Boyfren....secret admire...
girl fight....hostel SPBG....ekspo...Wings, May...kayuh basikal...rumah adik...rumah ina...rumah kak ngah....

Apple Day...Choclate Day...Exam day....kakak angkat???.....adik angkat...???


 

Bila Mulut Penat Bercakap

"sudahlah....tak penat ka cakap tak berhenti-henti...".kata mulut barangkali dalam hati...
ada masa-masanya kadang-kadang terasa seperti penatnya nak bercakap...malasnya nak membuka mulut.

Macam ada batu besar ja dalam mulut....relevankah atau sinonimkah dengan aku nie.."Malas Bercakap" biar betul budak nie.  Sejak kecil lagi aku dah memang dikenali sebagai makluk yang cakap tak berhenti...pot-pet..pot..pot,pet...cakap,cakap,cakap non stop...kalau boleh cakap sampai tak ingat nak makan, tak nampak makanan depan mata.  Gelaran mulut banyak macam dah sebati dengan aku.....kat sekolah, kat rumah, sekolah agama, dengan kawan2 kampung semua kenal aku sebagai mulut banyak...
Masa time tu aku macam bosan ja dengan gelaran tu, memang tak suka langsung..mampus menyampah.....apasal panggil aku mulut banyak pulak...biaqla....dah ada mulut cakap la......

Awal 80an masih aku ingat...budak2 yang mulut  banyak macam aku nie macam kurang digemari dikalangan rakan-rakan dan juga orang-orang dewasa...rimas dan lemas la kot perasaan depa bila aku nie bukak mulut....tak macam budak2 sekarang yang cakap banyak tu la yg orang suka macam Mia Sara, Haziq...untung la korang.....

Jadi waktu tu aku berazam macam tak mau cakap banyak...tapi macam mana...macam tak jadi ja...sampai habis darjah 6 gelaran mulut banyak masih melekat.    lalu aku biarkan saja...lama-lama hilang la kot.....aku mengharap.....
Masuk secondary school sedikit demi sedikit gelaran tu hilang...huh...lega....bila masuk ITM Mass Comm ada la sikit-sikit ...kawan-kawan kekadang tegur aku..klau dah cakap tak tau berenti...tapi kadang-kadang dan jarang-jarang sangat....
cuma masa practikal aku teringat satu kejadian rakan sepraktikal macam tak puas hati bila senior-senior kat situ kata dia "cakap banyak"..dia balas balik dengan rasa tak puas hati  ala L..D...tu lagi banyak cakap....rupa2nya betul la gelaran Cakap Banyak nie memang kurang disenangi...time dulu-dulu tu....kesian kan...
Tapi kini  zaman dah berubah.....Cakap Banyak ka...Mulut Banyak Ka tak Kesah.....semua ok....semua Best.....

Cakap banyak pun ok kalau benda yang berfaedah.....COOL..BEST......

-bentibento-

* nota : rupa-rupanya orang cakap banyak nie memang merimaskan tambah-tambah mulut banyak puji diri sendiri macam kompang ja...Pang-Pang,Pang...."status FB" opps !!!  tengah bingit dengan 1 makluk cakap banyak kat tempat kerja ...maafkan lah saya tidak bermaksud untuk menyampah...tidak sesakali ada dalam hati perasaan benci...cuma saya BINGITT..............  

Wednesday, 19 September 2012

Sinonim Dengan  Katak Atau Kodok

Kat bawah ni adalah antara list benda-benda atau perkara yang terlintas dikepala yang sinonim dengan Katak or kodok......

1.  Lagu Kanak-Kanak
     Lompat Si Katak Lompat, Lompat lah Tinggi2 Cepat la adik cepat
    Cepat la bangun pagi-pagi

 2.   Lagu Katak Panggil Hujan -
    Katak or katak kenapa kau panggil hujan
    Macam mana aku tak panggil , ular nak makan aku
   ......(pas tu sambung la sendiri kalau ingat...hee...hee..hee...)

3. Kartun Princess and the Frog (Waltdisney)
4. Cocok Kodok (jemput2 pisang)
5. Lagu Cocok Kodok versi scout kerian - oleh Hwang Shuang Loong (aku dulu pengakap kerian 01, satu kebanggaan diri jugak lah...)
    'Inilah kisah di cocok kodok...ia dibentuk berbotok-botok....(dinyanyikan pada setiap malam pengakap setiap kali camping)
     (sori memang aku lupa sungguh rangkap seterusnya..kalau ada kesempatan akan ku tanya rangkap seterusnya pada Bro Shuang Loong.......
6. Animation Kermit, Frankie, Keroro
  
cucur kodok

Frankie
Kermit


Keroro



Sekadar meletakkan beberapa...........ada lagi ka.......

Tuesday, 18 September 2012

Kenapa Katak@Kodok......





FACES OF CUTE FROGS ..............Saja aku suka karektor katak tanpa sebab kukuh....comel barangkali...cool...aku rasa....apa-apa pun ikut suka aku......macam aku suka Beto Khushairy....memang la dia tak hensem tapi aku suka...lakonannya best ...cool...ada rasa dan jiwa...tapi apa kaitan Beto dengan Katak2 nie plak....sorry la Beto....

Yang Pertama....

18.9.12

Dah...berjaya....setelah beberapa kali mencuba.....Yeeayyy................dah ada blog...seorang budak aku discribekan sebagai makluk  konservatif...rimas dengan teknologi....