Thursday 20 September 2012

Bila Mulut Penat Bercakap

"sudahlah....tak penat ka cakap tak berhenti-henti...".kata mulut barangkali dalam hati...
ada masa-masanya kadang-kadang terasa seperti penatnya nak bercakap...malasnya nak membuka mulut.

Macam ada batu besar ja dalam mulut....relevankah atau sinonimkah dengan aku nie.."Malas Bercakap" biar betul budak nie.  Sejak kecil lagi aku dah memang dikenali sebagai makluk yang cakap tak berhenti...pot-pet..pot..pot,pet...cakap,cakap,cakap non stop...kalau boleh cakap sampai tak ingat nak makan, tak nampak makanan depan mata.  Gelaran mulut banyak macam dah sebati dengan aku.....kat sekolah, kat rumah, sekolah agama, dengan kawan2 kampung semua kenal aku sebagai mulut banyak...
Masa time tu aku macam bosan ja dengan gelaran tu, memang tak suka langsung..mampus menyampah.....apasal panggil aku mulut banyak pulak...biaqla....dah ada mulut cakap la......

Awal 80an masih aku ingat...budak2 yang mulut  banyak macam aku nie macam kurang digemari dikalangan rakan-rakan dan juga orang-orang dewasa...rimas dan lemas la kot perasaan depa bila aku nie bukak mulut....tak macam budak2 sekarang yang cakap banyak tu la yg orang suka macam Mia Sara, Haziq...untung la korang.....

Jadi waktu tu aku berazam macam tak mau cakap banyak...tapi macam mana...macam tak jadi ja...sampai habis darjah 6 gelaran mulut banyak masih melekat.    lalu aku biarkan saja...lama-lama hilang la kot.....aku mengharap.....
Masuk secondary school sedikit demi sedikit gelaran tu hilang...huh...lega....bila masuk ITM Mass Comm ada la sikit-sikit ...kawan-kawan kekadang tegur aku..klau dah cakap tak tau berenti...tapi kadang-kadang dan jarang-jarang sangat....
cuma masa practikal aku teringat satu kejadian rakan sepraktikal macam tak puas hati bila senior-senior kat situ kata dia "cakap banyak"..dia balas balik dengan rasa tak puas hati  ala L..D...tu lagi banyak cakap....rupa2nya betul la gelaran Cakap Banyak nie memang kurang disenangi...time dulu-dulu tu....kesian kan...
Tapi kini  zaman dah berubah.....Cakap Banyak ka...Mulut Banyak Ka tak Kesah.....semua ok....semua Best.....

Cakap banyak pun ok kalau benda yang berfaedah.....COOL..BEST......

-bentibento-

* nota : rupa-rupanya orang cakap banyak nie memang merimaskan tambah-tambah mulut banyak puji diri sendiri macam kompang ja...Pang-Pang,Pang...."status FB" opps !!!  tengah bingit dengan 1 makluk cakap banyak kat tempat kerja ...maafkan lah saya tidak bermaksud untuk menyampah...tidak sesakali ada dalam hati perasaan benci...cuma saya BINGITT..............  

No comments:

Post a Comment